Isnin, 28 Mac 2011

JANGAN BIARKAN PATI BERTAPAK DI NEGERI TERENGGANU

KUALA BESUT - Taktik pendatang asing tanpa izin (Pati) menyorok di atas siling rumah, celah cerucuk besi dan atas pokok untuk mengelak ditahan pihak berkuasa tidak berjaya apabila 37 orang ditahan dalam operasi di dua lokasi berasingan di Besut, kelmarin. 


Ketua Bahagian Penguat kuasa Imigresen negeri, Mohd Shahril Khalil berkata, operasi sehari membabitkan 25 anggota Imigresen dibantu 15 anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) di lokasi pertama di sebuah tapak projek rumah pangsa di sini, berjaya menangkap beberapa Pati menyorok di celah cerucuk besi dan atas siling bangunan. 



Menurutnya, di tapak projek ini pihaknya berjaya menahan 31 Pati iaitu 16 warganegara Bangladesh, 14 Indonesia dan seorang Myanmar dan kesemuanya 29 lelaki serta dua perempuan berumur 18 hingga 60 tahun. 


“Seramai 50 warga asing yang bekerja di tapak projek itu dan pendatang asing yang tidak memiliki dokumen bertempiaran melarikan diri sebaik sahaja menyedari kedatangan kami termasuk ada yang bersembunyi,” katanya. 



Mohd Shahril berkata, dalam serbuan kedua di sebuah tapak pembinaan rumah kos rendah Kampung Padang Luas dekat Jertih, seramai enam Pati ditahan daripada 30 warga asing yang diperiksa. 



Menurutnya, Pati yang ditahan di lokasi kedua ini membabitkan empat lelaki dan dua perempuan iaitu tiga warga Indonesia dan tiga lagi Bangladesh berumur antara 22 hingga 32 tahun. 



“Di tapak projek perumahan ini, anggota Imigresen dan Rela terpaksa mengejar Pati sehingga ke dalam sawah berhampiran dan ada yang dijumpai bersembunyi di atas pokok,” katanya. 



Menurutnya, semua Pati yang ditahan dipercayai melakukan pelbagai kesalahan di bawah Seksyen 15(1)(c) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal lebih masa di Malaysia dan Seksyen 6(1)(c) akta sama iaitu tidak memiliki pas yang sah. 



Mohd Shahril berkata, semua Pati yang ditangkap ditahan reman di Depot Imigresen Ajil untuk siasatan lanjut dan Imigresen Terengganu akan terus mengadakan operasi dari masa ke masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...