Selasa, 26 April 2011

Messi cipta sejarah 50 gol

VILLA, Messi masing-masing ledak satu gol benam Osasuna pada saingan La Liga, awal pagi semalam.

MADRID: Bintang Argentina, Lionel Messi menjadi pemain pertama menjaringkan 50 gol dalam satu musim bola sepak Sepanyol ketika Barcelona dan musuh tradisi, Real Madrid kedua-dua meraih kemenangan menje-lang pertembungan Liga Juara-Juara yang dinanti-nantikan.

Messi mencapai mercu tanda terbaru itu tiga minit sebelum tamat dalam kemenangan 2-0 pasukannya ke atas Osasuna ketika Barcelona mengekalkan pendahuluan lapan mata di atas La Liga.

Dia sebelum ini menyamakan pencapaian terbaik 49 gol dijaringkan legenda Real Madrid, Ferenc Puskas apabila menjaringkan gol dalam keputusan seri 1-1 menentang Real hujung minggu lalu. Kini Messi sudah mengumpulkan 31 gol dalam liga dan sembilan dalam Liga Juara-Juara selepas menamatkan saingan Piala Raja-raja dengan dengan tujuh dan tiga dalam Piala Super Sepanyol. 

Terdahulu kelmarin, Real membenam Valencia 6-3 untuk meletakkan asas bagi pertembungan separuh akhir pertama Liga Juara-Juara Rabu di gelanggang tempat sendiri, Bernabeu. 

Pada pertengahan minggu, harapan Barca untuk merangkul trebel berakhir apabila Real menewaskan mereka 1-0 pada final Piala Raja-raja, tetapi jurulatih Pep Guardiola enggan memperbesarkan ia dengan berkata liga adalah keutamaan mereka. 

Namun, menjelang satu lagi ‘clasico’ di Eropah, Guardiola memilih untuk meninggalkan Messi, Xavi Hernandez dan Andres Iniesta di bangku simpanan menentang Osasuna. 
Jeffren Isaias yang beraksi cemerlang menyumbang hantaran lintang pada minit ke-24 buat pemain antarabangsa Sepanyol, David Villa untuk menamatkan kemarau jaringan paling lama selepas melalui 11 perlawanan dan dua bulan tanpa menjaringkan gol. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...