Sabtu, 19 Disember 2015

Tragedi air terjun: Imam surau seorang pemurah ilmu

KUALA SELANGOR - Abdul Halim Samian, 44, imam surau yang mati lemas ketika mandi bersama keluarga di Air Terjun Belukar Bukit, Hulu Terengganu hari ini, merupakan seorang dermawan dan tidak lokek kongsi ilmu agama.

Ahli Jawatankuasa Lajnah Dakwah Surau Al-Fuqran Fasa 2, Bandar Puncak Alam, Ahmad Latphy Ismail, 55, berkata arwah yang merupakan imam surau itu telah mewakafkan sebuah rumah teres dua tingkat di sini untuk dijadikan sekolah agama.


"Arwah juga merupakan pelopor kepada projek infak barangan dapur untuk fakir miskin di kawasan ini dan sangat mengambil berat mengenai hal kebajikan anggota kariahnya," kata Ahmad Latphy ketika ditemui pemberita di sini, hari ini.


Turut terkorban dalam kejadian itu isteri Abdul Halim, Nurul Adila@Salawati Awang, 39, dan tiga anak perempuan mereka - Nurul Arifah, 16, Nurul Aina, 11, dan Nurul Izah, 10.

Anak bongsu pasangan itu, Mohd Hasif Abdul Halim, 9, bagaimanapun selamat. 

Seorang lagi anggota kariah surau berkenaan, Aziz Maharom, 42, pula menyifatkan Abdul Halim seorang yang tidak lokek berkongsi ilmu agama.

"Arwah mengajar pelbagai kelas agama di surau ini antaranya kelas mengaji al-Quran, kelas pengendalian jenazah, kursus pelaksanaan korban dan kursus nikah kahwin.

“Kehilangan arwah semestinya akan amat dirasai kerana arwah sekeluarga sentiasa meluangkan masa di surau ini walau sibuk mengendalikan urusan perniagaannya," katanya.

Beliau berkata, difahamkan kesemua mangsa akan dikebumikan di kampung isteri Abdul Halim di Kampung Bukit Tunggal, Kuala Terengganu. - Bernama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...