Selasa, 9 Februari 2016

FAMA Terengganu Buka 3 Pasar Tani Baharu

Pasar Tani kelolaan FAMA di Terengganu mencatat jualan berjumlah RM47.4 juta tahun lepas, melebihi sasaran sebanyak RM46 juta yang ditetapkan.
Pengarah FAMA Negeri, Hasan Jusoh berkata bagi tahun ini, pihaknya menyasarkan jualan pasar tani mencapai RM50 juta, berdasarkan beberapa buah pasar tani baharu yang bakal diwujudkan tahun ini.
“Antara faktor peningkatan jualan pasar tani berjaya melebihi sasaran di Terengganu tahun lepas adalah promosi jualan turun harga dan kempen makan buah-buahan,” katanya.

Menurut Hasan selain itu, FAMA juga mewujudkan beberapa buah pasar tani baharu tahun lepas iaitu Pasar Tani Tepoh, Pasar Tani KT Walk dan Pasar Tani Bazar Wanita 1Malaysia.
Sehingga kini, FAMA telah mewujudkan 30 buah pasar tani di seluruh Terengganu yang memberi peluang perniagaan kepada 1,369 orang usahawan, khususnya petani dan nelayan.
Bagi tahun 2016, Hasan berkata FAMA bercadang mewujudkan beberapa buah lagi Pasar Tani baharu iaitu di Kampung Darau, Besut; Binjai Rendah, Marang; Ketengah Jaya, Dungun dan Jalan Sultan Omar, Kuala Terengganu.
“Setiap Pasar Tani tersebut akan memberi peluang perniagaan kepada 150 orang,” katanya.
Selain itu, Hasan berkata FAMA juga merancang untuk mewujudkan dua Pasar Tani kekal tahun ini iaitu di Kampung Nyior Tujuh, Besut yang dijangka beroperasi Jun ini dan Pasar Tani Kekal Tepoh yang kini dalam proses pembinaan.
Katanya kedua-dua pasar tani kekal tersebut masing-masing menelan belanja RM2.5 juta dan RM1.5 juta.
Beliau berkata barangan yang dijual di Pasar Tani di Terengganu ialah buah-buahan, sayur-sayuran, ikan laut dan ikan air tawar, daging ayam, daging lembu dan barangan industri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...