Rabu, 22 Julai 2015

Sambutan Aidilfitri terbesar di Eropah

LONDON 18 Julai - Kira-kira 70,000 umat Islam berkumpul menunaikan solat sunat Aidilfitri di Small Heath Park di Birmingham, semalam dalam satu perhimpunan terbesar umat Islam di Eropah bagi menyambut Aidlfitri pada tahun ini.

Sejurus selesai menunaikan solat sunat, kumpulan itu kemudiannya berpecah mengunjungi gerai-gerai makanan dan taman hiburan berhampiran.

Pengurus Masjid Green Lane, Amer Ijaz berkata, persediaan untuk mengadakan majlis besar-besaran itu dirancang sejak enam bulan lalu.


"Menerusi acara ini, kami menyatukan masyarakat. Agak penting kami meneruskan majlis ini sebagai satu acara kekeluargaan,’’ katanya sebagaimana dilaporkan Mail Online.

Masjid Green Lane dan Pusat Komuniti Birmingham, mula menganjurkan majlis sambutan Aidilfitri pada 2012 yang menyaksikan lebih 12,000 umat Islam menghadirinya dan jumlah itu terus meningkat sehingga sekarang.


Sementara itu, sebahagian besar daripada kira-kira 1.3 bilion umat Islam di seluruh dunia menyambut Hari Raya Aidilfitri, semalam manakala sebahagian lagi termasuk penduduk Islam di India, Iraq, Iran, Pakistan dan Bangladesh menyambut hari kemenangan melawan nafsu sepanjang bulan Ramadan itu, hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...