Isnin, 21 Julai 2014

Yang paling "mengerikan" pembunuhan beramai-ramai keluarga Abu-Jarad


Tentera Israel membunuh 59 rakyat Palestin pada hari Jumaat dan mencederakan lebih daripada 430 orang lain, termasuk banyak penderitaan dari jurucakap kecederaan serius Kementerian Kesihatan Palestin di Gaza Ashraf Al-Qidra berkata.

Ini pada hari yang kedua belas perang Israel ke atas Gaza menjadikan Jumaat hari yang paling dahsyat sejak awal perang, 'Operasi Perlindungan Edge.'

Bermalam pasukan pendudukan Israel terus menyasarkan rumah-rumah kediaman dan orang awam seperti jumlah kematian sejak awal peperangan menjadi 308 orang dan cedera menjadi 2,235.

Al-Qidra berkata penjajahan Israel membunuh beberapa keluarga pada hari Jumaat. Yang paling "mengerikan" pembunuhan beramai-ramai, beliau berkata, adalah yang dilakukan terhadap keluarga Abu-Jarad di bandar Beit Hanoun, utara Semenanjung Gaza.


Lapan ahli-ahli keluarga yang sama terbunuh dan paramedik tidak dapat mencapai keluarga kerana serangan tangki berterusan di kawasan itu.


Dari utara ke selatan Gaza, bandar Rafah, serangan Israel membunuh empat rakyat Palestin; tiga daripadanya ahli keluarga Abu-Sneenah.

Dalam kejiranan Al-Tuffah di bandar Gaza, serangan kereta kebal Israel juga membunuh dua saudara muda dari keluarga Alwan itu, seorang gadis berusia 13 tahun Sarah Bustan dan bayi Reziq Al-Hayek.

Di bandar Khan Younis di selatan Semenanjung Gaza, seorang pekerja bantuan pertama dipanggil untuk bantuan dan apabila beliau tiba terkejut melihat adik dan anak buahnya telah disasarkan oleh shell tank Israel yang membunuh empat daripada mereka.

Israel memulakan perang besar-besaran ke atas Gaza pada 7 Julai. Ia telah membunuh lebih 300 rakyat Palestin dan mencederakan lebih daripada 2,000.

Menurut statistik awal dari perumahan dan kerja awam kementerian, Israel telah musnah lebih 600 rumah dan sebahagiannya dimusnahkan lebih 14,000.

OCHA berkata pada hari Khamis bahawa lebih daripada 96,000 rakyat Palestin di Gaza memerlukan tempat perlindungan selepas mereka telah dipaksa apabila Israel memusnahkan rumah-rumah mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...